در نشست تبیین با موضوع انتخابات در جهاددانشگاهی استان اردبیل عنوان شد:

جامعه نخبگان علمی وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند/ جامعه علمی باید با امید دادن و تصویر ذهنی دادن به مخاطب ایفای نقش کند

۰۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۳ کد : ۷۲۹۵۱ عمومی فرهنگی تاپ خبر
در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نشست تبیینی با موضوع «ضرورت شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح» در جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد .
جامعه نخبگان علمی وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند/ جامعه علمی باید با امید دادن و تصویر ذهنی دادن به مخاطب ایفای نقش کند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، در این نشست تبیینی که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل ویژه جهادگران در سالن جلسات شهید سلیمانی این نهاد انقلابی برگزار شد، حجت الاسلام مهدی جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل گفت: کاری که جامعه نخبگان باید انجام بدهند مدل سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی است و جامعه علمی باید نقش خود را در ساختن این پل و گزاره تربیتی ارائه کند.

حجت الاسلام مهدی جلیلی ادامه داد: کف جامعه از سیاسیون طلبکار هستند و این حق عموم مردم است که طلبکار باشند فلذا صرف طلبکار بودن برای جامعه علمی مناسب نیست و جامعه علمی باید با امید دادن و تصویر ذهنی دادن به مخاطب ایفای نقش کند.

وی افزود: جامعه علمی باید نقش خود را در ساختن تمدن و گزاره تربیتی ارائه کند. بدون در نظر گرفتن جهان اسلام نمی‌توان نظریه داد. ما در مصاف تمدنی هستیم و طرحی باید ارائه کنیم که قامت تمدنی داشته باشد و از تمدن غرب فراتر باشد، بدون فهم واقعی از مسائل نمی‌شود طرح داد. باید مسائل و مباحث جهانی و بازار جهانی را شناخت و نظریه داد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: نگاه تمدنی نگاه متحولانه می‌طلبد و پیشرفت ایران بدون تمدن خودش امکان ندارد. نخبگان باید نگاه تمدنی و جهانی برای طرح مدل داشته باشند فلذا حلقه‌های میانی مشکلی است که دانشگاهیان و نخبگان باید آن را حل و پر کنند. برنامه‌های کاندیداها را بدانند و به مردم ارائه کنند و کاندیداها نیز باید برنامه داشته باشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما و بین مسئولین و مدیران و حتی اساتید و دانشگاهیان اجماع وجود ندارد، نخبگان عقل عملی و نظری باید همکاری کنند و در انتخاب اصلح به مردم کمک کنند. انتخابات در پای میدان و صندوق مصداق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام جلیلی بیان کرد: ما دو مورد نخبه داریم نخبگان متصل به قدرت و نخبگان منفصل از قدرت. نخبگان دانشگاهی نخبگان عقل نظری هستند که باید مطالبه جامعه دانشگاهی را انجام دهند. نکته بعدی که حائز اهمیت است این است که نخبگان باید فراتر از گفتگوهای کاندیداها مسئله خدا در سیاست یا دین در سیاست را حل کنند و چالش های زندگی دینی در جهان مدرن را ارائه نموده و به بحث آن بپردازند. ترسیم و تحلیل نسبت بین دین و سیاست و خدا و دین در زندگی وظیفه نخبگان است. وقتی ما از ساحت سیاست دینی حفاظت نکنیم اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که به سمت اسلام سیاسی شده برویم.

وی افزود: ما با سه گزینه دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی روبرو هستیم که در مرحله شکل‌گیری دولت اسلامی به مفهوم واقعی هستیم فلذا باید متخصصین امر پای کار بیایند و برای جامعه‌سازی حرکت کنند. در مورد نسبت خدا و دین با سیاست نظریه پردازان و پژوهشگران عرصه دین کم کاری کردند که سیاستمداران ما در قامت دینی خود را به رخ بکشند، فلذا نخبگان عقل نظری باید در این حوزه ورود کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: ما باید مدل سازی برای مسائل جامعه مان در قواره تمدنی داشته باشیم و نخبگان منفصل از قدرت باید در این قدرت باقی بمانند و نخبگان متصل به قدرت نیز باید در جایگاه خود فعالیت کنند. جنبش حماس موفقیتش در جنبش حماس ماندنش است و جهاد دانشگاهی نیز باید نخبه منفصل از قدرت باقی بماند.

جامعه نخبگان علمی وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند

در ابتدای این نشست حسام رسولی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: انقلاب اسلامی در تداوم غدیر بوده و جلوه‌ای از غدیر در عصر حاضر است که باید قدردان این نعمت باشیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی هم مولود انقلاب و برآمده از فرهنگ دینی و انقلابی است بیان کرد: این نهاد در چند حوزه فعالیت می کند که مرکز درمان ناباروری یکی از این حوزه ها است که در این مرکز بیش از 3هزار زوج نابارو صاحب فرزند شدند که هم کانون خانواده انها گرم شده و هم خدمتی در راستای افزایش جوانی جمعیت صورت گرفته است.

رسولی افزود: در عرصه فرهنگی، خبرگزاری های ایسنا، ایکنا، سیناپرس و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، سازمان دانشجویان و مرکز چاپ و انتشارات فعال هست و کار ارزشمند دیگری که اخیرا در حوزه فرهنگی انجام شده است؛ راه اندازی دبیرخانه نقشه مهندسی فرهنگی استان و تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی و همچنین انجام طرح جامع گردشگری استان است .

وی برگزاری چندین دوره مناظرات دانشجویی و اولین دوره مسابقات سدید (ارائه سه دقیقه ای  پایان نامه، مقاله کتاب، اختراع و طرح پژوهشی) از جمله طرح های فاخر این نهاد است که با هدف تمرین گفت‌وگو، تقویت روحیه نقد، مدارا و تحمل مخالف، مهارت‌افزایی و فراهم‌کردن فرصت‌های یادگیری، بسط روش‌های علمی گفت‌وگو، توسعه و تعمیق آگاهی و یادگیری در میان دانشجویان برگزار می شود.

 رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: آموزش و کارآفرینی یکی دیگر از حوزه های فعالیت این نهاد است و برگزاری دوره های مهارتی منجر به اشتغال از جمله خدماتی است که جهاددانشگاهی توانسته است به مردم فهیم استان اردبیل ارائه نماید .

رسولی در پایان سخنان خود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در چهار حوزه سلامت و درمان، توانمندسازی، ارتقا بهره‌وری و نوآوری مراکز علمی، سازمان های و شرکت های دولتی و مردمی، صنایع خلاق و فرهنگی و همچنین فناوری‌های پیشرفته و صنایع تبدیلی گام بر می‌دارد که تعامل و هم افزایی فرهنگی و علمی با دانشگاهها و مراکز علمی استان از راهبردهای اساسی این نهاد توسعه ای و انقلابی است .

در پایان این مراسم به مناسبت عید غدیر از جهادگران سادات با اهدا لوح تقدیر تجلیل شد .

text to speech icon

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری انتخاب اصلح نشست تبیینی


نظر شما :