تلاش جهاد دانشگاهی برای بهره‌مندی مردم از خدمت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی/ فعالیت‌های دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان اردبیل رضایت بخش است

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۳ کد : ۷۲۴۸۲ پژوهشی تاپ خبر
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: جهاد دانشگاهی برای معرفی و نهادینه‌سازی بهره‌مندی مردم از خدمت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف تلاش می‌کند.
تلاش جهاد دانشگاهی برای بهره‌مندی مردم از خدمت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی/ فعالیت‌های دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان اردبیل رضایت بخش است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ حسام رسولی با بیان این مطلب در جلسه هم‌اندیشی توسعه فعالیت‌های بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در استان اردبیل که با حضور مسئول امور نمایندگی‌های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در دفتر نمایندگی این بانک در اردبیل برگزار شد، افزود: در سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت‌های این بانک در استان و اطلاع‌رسانی در این زمینه، سمینار، همایش و نشست‌های تخصصی و تبلیغات محیطی انجام شده است.

 وی راه‌اندازی شعبه بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در شهرستان‌های پارس‌آباد و گرمی را از اولویت‌‌های توسعه‌ای جهاد دانشگاهی استان اردبیل اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر این نهاد خود را برای افزایش تعداد نمونه‌های خون بند ناف ذخیره شده و ارتقای میزان استقبال مردم از این خدمت به کار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این نهاد به دنبال ارائه خدماتی است که دارای ارزش‌ علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد که ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف همه این ارزش‌ها را دارد.

رسولی با بیان اینکه ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف، کاری ارزشمند و تاثیرگذار در درمان برخی بیماری‌ها‌ دانست و اضافه کرد: فعالیت این بانک از سال 1387 در استان اردبیل آغاز و تاکنون بیش از 2 هزار نمونه از اردبیل در این بانک ذخیره شده است.

90 درصد نمونه خون بند ناف ارسالی از اردبیل ذخیره‌سازی شده است

در این جلسه مسئول امور نمایندگی‌های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، فعالیت‌های دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان را خوب و رضایت بخش اعلام و تصریح کرد: دفتر اردبیل در رده‌بندی دفاتر این بانک در سطح کشور که بر اساس شاخص‌هایی چون جمعیت، وضعیت اقتصادی، امکانات و ... انجام گرفته در رتبه دوم گروه چهارم قرار دارد و نمونه های ارسالی این دفتر از کیفیت استاندارد برخوردار می‌باشد و بیش از 90 درصد آن‌ها ذخیره‌سازی شده است.

هادی جوشقانی افزود: دفتر اردبیل در رده‌بندی دفاتر این بانک در سطح کشور که بر اساس شاخص‌هایی چون جمعیت، وضعیت اقتصادی، امکانات و ... انجام گرفته در رتبه دوم گروه چهارم قرار دارد و نمونه های ارسالی این دفتر از کیفیت استاندارد برخوردار می‌باشد و بیش از 90 درصد آن‌ها ذخیره‌سازی شده است.

وی به اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: بیماری‌های اختلالات سلول های بنیادی، لوسمی حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی و الزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های کبدی، دیستروفی عضلانی، با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

مسئول امور نمایندگی های شرکت فناوری بن یاخته های رویان اضافه کرد: در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری‌هایی با منشاء خونی از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

جوشقانی از رشد 35 درصدی نمونه‌های ذخیره شده این دفتر در سال 1402 نسبت به سال 1401 خبر داد و افزود: در سال گذشته 240 نمونه از استان اردبیل در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف ذخیره شد.

وی با اشاره به آغاز ذخیره‌سازی ضایعات زایمانی در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اضافه کرد: این ضایعات شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده آمنیوتیک، سرم خون بند ناف و پلاسمای غنی از پلاکت است که به جای دور ریختن آن‌ها می‌توان از هر کدام بهره برد.

مسئول امور نمایندگی های شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار کرد: در بانک خون بند ناف فعالیت‌های جمع آوری خون بند ناف، انجام تست‌های میکروبی بر روی نمونه خون، سنجش شاخص‌های ژنتیکی، جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و در نتیجه ذخیره‌سازی در تانک محتوی نیتروژن مایع در سرمای منفی ۱۹۶ درجه انجام می‌گیرد.

جوشقانی تاکید کرد: به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند به ویژه خانواده‌هایی که در خانواده عامل خطری دارند توصیه می‌شود که از فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی استفاده کنند.

در تمام شهرستا‌ن‌های استان نسبت به آموزش خونگیران مجرب اقدام شده است

در این جلسه مسئول نمایندگی خون بند ناف رویان در استان اردبیل گزارشی از فعالیت‌های این دفتر در استان ارائه و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های این دفتر با برگزاری سمینار و نشست‌های تخصصی با حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان و اُنکولوژی، کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان و اقشار مردمی، نشست های خبری با اصحاب رسانه و تبلیغات محیطی و مجازی از طریق صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و نصب بنر در سطح استان و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، معرفی و اطلاع رسانی شده است.

رامز نصیری صالح از برگزاری دوره‌های آموزشی برای خونگیران این دفتر در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: در راستای بهره‌مندی مردم از خدمت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در تمام شهرستا‌ن‌های استان نسبت به آموزش خونگیران مجرب اقدام شده است.

وی گفت: در راستای توسعه دفتر نمایندگی فعالیت‌های بانک خون بند ناف رویان در اردبیل، درصدد ایجاد شعبات این دفتر در شهرستان‌های استان هستیم.

text to speech icon

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی اردبیل


نظر شما :