به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب باغبانی پایدار منتشر شد

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۳ کد : ۶۸۶۲۷ تاپ خبر معرفی کتاب‌های منتشر شده
انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب« باغبانی پایدار: تلقیح میکروبی و اثر متقابل تنش» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و به ویژه باغبانی و زراعت، منتشر کرد.
کتاب باغبانی پایدار منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، این کتاب توسط موسی سیمن، ارتان اس کورتار، چکناس اردینچ، آجی کومار سال 2023 در آمریکا تالیف گردیده و توسط دکتر بهروز اسماعیل‌پور استاد دانشگاه محقق اردبیلی، مهندس احمد الفت کارشناس ارشد طراحی فضای سبز شهرداری مشهد و مهندس سیدکریم تهامی دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی و اصلاح گیاهان باغبانی و عضو جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل به فارسی ترجمه شده است که یک مرجع کامل برای دروس مربوط به بیوتکنولوژی باغبانی در تمام گرایش های رشته های باغبانی و زراعت می باشد.

در این کتاب آمده است امروزه با افزایش تولید کشاورزی به جهت رفع نیازمندی های جمعیت در حال گسترش، نگرانی در مورد آینده تامین غذا برای مردم مطرح گردیده است. آلودگی های آب، خاک، هوا و فرسایش خاک، مقاومت آفات به سموم و گسترش کود شیمیایی سبب گردیده تا مفهومی به عنوان کشاورزی پایدار مطرح گردد. علیرغم افزایش تقاضا برای محصول، گیاهان برای حفظ عملکرد خود در شرایط شیوع تنش‌های محیطی مانند سرما، گرما، خشکی، غرقابی، شوری، کمبود عناصر غذایی و شدت نور زیاد و کم تحت‌فشار زیادی هستند.

تنش‌های غیر زیستی ذکرشده اثرات قابل‌توجهی بر فرآیندهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه داشته و مهم‌ترین عامل محدودکننده رشد گیاهان و تولید غذا در بسیاری از مناطق جهان است و پیش‌بینی می‌شود که همراه با گرم شدن کره زمین تشدید شود؛ بنابراین، صنایع تولید میوه به‌طور مداوم از فن‌آوری‌های جدیدی پیروی می‌کنند که می‌توانند پایداری سیستم غذایی را در کنار کیفیت و ایمنی بالای محصولات، تأمین نمایند. اخیراً محرک‌های زیستی گیاهی به عنوان ابزاری ارزشمند برای افزایش کارایی نهاده‌های شیمیایی کشاورزی در نظر گرفته‌شده‌اند و می‌توانند تحمل تنش درختان میوه و کیفیت میوه را بهبود بخشند.

این محرک‌های زیستی شامل محرک‌های میکروبی مانند قارچ‌های میکوریزی آربوسکولار و ریزوباکتری‌های محرک رشد گیاهی، اسید هیومیک و فولویک، ترکیبات حاوی نیتروژن، سیلیکون، پروتئین‌های هیدرولیز حیوانی و گیاهی هستند که توانایی آن‌ها در فرمولاسیون کودهای زیستی، تأمین عناصر غذایی برای رشد گیاهان باغی، کنترل تنش‌های زیستی و غیر زیستی و سرکوب عوامل بیماری‌زا گیاهی ثابت‌شده است، از این‌رو، تولید گیاه با استفاده از میکروارگانیسم‌های مفید، رویکردی پایدار، مقرون‌به‌صرفه و امیدوارکننده برای مقابله با تنش‌های زیستی و غیرزیستی است.

هدف مترجمان این کتاب، مروری بر مطالعات مربوط به فواید و اثرات تلقیح‌های میکروبی بر رشد، عملکرد و کیفیت میوه‌های مختلف و بررسی چالش‌های مختلف زیستی و غیر زیستی نسبت به درختان میوه و نقش میکروب‌ها در مدیریت شرایط تنش‌زای اکولوژیکی و استفاده بهتر دانشجویان، فارغ التحصیلان و صاحبنظران حوزه کشاورزی است.

کتاب« باغبانی پایدار » 728 صفحه ای در 15 فصل ترجمه گردیده و به قیمت 2000000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

text to speech icon

کلید واژه ها: انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب باغبانی پایدار


نظر شما :