به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛

رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در اردبیل آغاز شد

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۱ کد : ۶۶۱۶۳ فرهنگی تاپ خبر
رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل و با همکاری دانشگاههای استان اردبیل آغاز شد .
رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در اردبیل آغاز شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات که امروز سه شنبه 21 آذرماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد؛ مهران محمدی، مسئول هماهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان در این مراسم با بیان اینکه 24 تیم دانشجویی از 6 دانشگاه استان در مسابقات مناظره دانشجویی شرکت کرده اند، گفت: دوازدهمین دوره مناظره دانشجویی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل برگزار میشود.

وی مناظرات دانشجویی را فرصتی برای دانشجویان جهت گفتگو در رابطه با گزاره های تعریف شده عنوان کرد و گفت: 8 تیم از دانشگاه محقق اردبیلی، 4 تیم از دانشگاه علمی و کاربردی، 7 تیم از دانشگاه فرهنگیان، 1 تیم از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 2 تیم از دانشگاه پیام نور و 1 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی در این مسابقات شرکت کرده اند.

مسئول هماهنگی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: از 3 تیم تجلیل به عمل خواهد آمد و همچنین تیم منتخب به رویداد نهایی در تهران اعزام و از 1 تیم نیز بعنوان تیم اخلاق قدردانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در چینش داوران از دانشگاهها برای این مسابقه، جانب عدالت رعایت شده، ادامه داد: تیم های بازنده حذف نخواهند شد و در شانسی دوباره فرصت بازگشت به مسابقات خواهند داشت.

دین اسلام دین مناظره است

در ادامه این مراسم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت:  گفت: دین اسلام دین مناظره است و از جدل باید دوری کنیم.

عباس فنی اصل دین اسلام را دین مناظره توصیف کرد و خواستاری دوری از بحث، جدل و درگیری شد و گفت: دین ما دین صحبت و گفتمان است و همواره سفارش ائمه و بزرگان دین اسلام به مناظرات منطقی و توأم با استدلال بوده است. بطوریکه متانت امامین شیعه در برخورد با منتقدین و رویکرد منطقی آنان، بارها در روایات بیان شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: افزایش خشونت و درگیری شایسته شهر اردبیل نمی باشد و می توانیم این فضای درگیری را به فضای گفتمان و صحبت تبدیل نماییم.

فنی اصل اظهار کرد: جامعه باید ظرفیت مناظره و صحبت را داشته باشد و مناظرات دانشجویی میتواند این بستر را در میان دانشجویان فراهم کند.

این مقام مسئول دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: برگزاری مناظره دانشجویی برنامه ای شایسته است و از مجریان تلاشگر این برنامه قدردانی می نماییم.

جهاد یعنی روی مین رفتن، چه در ایام جنگ و چه در ایام مسئولیت

حجت الاسلام محمد رضا مصلح نیا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این مراسم معنای جهاد را روی مین رفتن برشمرد و گفت: در دوران مسئولیت داشتن نیز باید روی برخی از مین ها رفت.

وی مناظره دانشجویی را کف مناظرات دینی دانست و افزود: نباید در برگزاری مناظرات بستری فراهم شود که مناظره کننده لکنت زبان بگیرد چرا که دوری از افراط و تعصب در مناظره و داشتن صعه صدر ضروری است و محیط مناظره باید گفتمان محور باشد.

مصلح نیا، معنای تحت الفظی کلمه دانشگاه را غلط خطاب کرد و گفت: دانشگاه باید محلی برای تربیت انسان های یونیورسال و جهانی باشد و چنین انسان هایی برای سعادت بشر مفید خواهند بود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: اشخاص و افرادی که در طول تاریخ دعوای دین و علم را به راه انداخته اند، بشر ار به ورطه نابودی کشانده اند.

در مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران 24 تیم با گزاره های مختلف از 21 آذرماه لغایت 25 آذرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی به رقابت خواهند پرداخت .

text to speech icon

کلید واژه ها: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی - جهاددانشگاهی استان


( ۳ )

نظر شما :