به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل:

وبینار آموزشی تکنیک های مطالعه موثر و مفید برگزار شد

۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۶۴۸۵۸ فرهنگی تاپ خبر
به مناسبت سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل، وبینار آموزشی «تکنیک های مطالعه موثر و مفید» برگزار شد.
وبینار آموزشی تکنیک های مطالعه موثر و مفید برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، در این وبینار که با حضور 70 نفر از علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شد، مخاطبان با انواع تکنیک های مطالعه و روش های موثر آشنا شده و مدل های استاندارد حوزه کتاب را مرور کردند.

دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی در این وبینار با بیان اهمیت مدیریت زمان در مطالعه موثر گفت: مهمترین تکنیک های مطالعه موثر تکنیک مطالعاتی هفت تیر، فاینمن، رابینسون، یادگیری بدون فراموش و تکنیک پومودورو است که هرکدام از آن ها می تواند مخاطب را برای مطالعه بیشتر و استفاده درست از زمان یاری رساند.

دکتر لیلا محمدپور کاربرد انواع تکنیک های مطالعه در خواندن کتاب های درسی و غیردرسی را یادآوری نمود و اظهار داشت: اهمیت این تکنیک ها در افزایش تمرکز مطالعه، کاهش حواس پرتی، عادت به کتابخوانی می باشد و با افزایش مهارت‌های موثری همچون مهارت تندخوانی، تقویت حافظه، کنترل استرس و اضطراب می‌توانیم به مقدار بسیار زیادی مطالعه خوب و هدفمندی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مطالعه فرآیند اکتسابی برای افزایش معلومات و ارتباط با افراد موفق و بزرگ جهان است، ادامه داد: علاقه‌مندی به مطالعه کتاب یک ویژگی شخصی است که به معنای علاقه، شوق و تمایل به خواندن و فراگیری از طریق کتاب‌ها می باشدو افرادی که به مطالعه علاقه‌مندند، اغلب لذت و رضایت بسیاری از خواندن دارند و این فعالیت را به عنوان یک سرگرمی مفید، راهی برای گسترش دانش و افزایش فهم خود در مورد موضوعات مختلف می‌پذیرند.

محمدپور خاطر نشان کرد: مطالعه تاثیر مستقیمی در شکل گیری شخصیت افراد دارد و می تواند در مسیر زندگی انسان ها تغییراتی را ایجاد نماید از جمله اینکه الهامات و ایده‌های ذهنی بیشتر می‌شوند، مهارت‌های مختلف زندگی یاد گرفته می شوند، مسائل زندگی ساده‌تر حل می گردد و نگاه بهتری به دنیا ایجاد می کند.

وی افزود: مطالعه مفید باعث می‌شود دایره واژگان خود را بالاتر ببریم، خوش مشرب و خوش زبان شویم و رویاهایمان را زندگی ‌کنیم، با بزرگترین دانشمندان و نویسنده‌های دنیا آشنا شده و تمرکز و حافظه بهتری دشته باشیم.

این فعال حوزه کتابخوانی تصریح کرد: یادآوری فعال یک روش مطالعه است که در آن به جای اینکه از طریق خواندن و قراردادن اطلاعات در مغز یک موضوع را یاد بگیریم، از طریق جواب دادن به تعدادی سوال و تست یاد می‌گیریم و در این روش یک بار درسی را مطالعه می‌کنیم و سپس تلاش می‌کنیم که به سئوالات و تست‌های مرتبط با آن پاسخ دهیم که در این حالت هدف از پاسخ به سئوالات سنجش دانش نیست بلکه هدف این است که از طریق تست‌ها یاد بگیریم بنابراین، در این روش می‌توانیم حتی بدون هیچ مطالعه‌ قبلی به سراغ تست‌ها برویم.

وی گفت: روش مطالعه‌ فاینمن هم یک روش مطالعه‌ منعطف و آسان است که به وسیله‌ یک فیزیکدان برنده جایزه نوبل، ریچارد فاینمن، ایجاد شده است و اساس این روش یک ایده‌  ساده است یعنی بهترین راه برای یادگیری هر موضوعی این است که سعی کنید آن را به یک کودک کلاس ابتدایی یاد دهید در واقع، این روش شما را وادار می‌کند که حتی پیچیده‌ترین موضوعات را به موضوعات و قطعات کوچک‌تر قابل هضم تقسیم کنید، به طوری که برای یک کودک کلاس ششم قابل درک باشد.

در ادامه این وبینار، شرکت کنندگان سئوالات و نظرات خود را مطرح کردند و به آنها پاسخ داده شد.

text to speech icon

کلید واژه ها: انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل وبینار آموزشی تکنیک های مطالعه موثر و مفید


نظر شما :