به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب آنالیز مودال محیطی و تجربی منتشر شد

۲۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶ کد : ۵۹۵۲۵ فرهنگی تاپ خبر معرفی کتاب‌های منتشر شده
انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب« آنالیز مودال محیطی و تجربی» را با رویکردی به حوزه علوم فنی و مهندسی ، به ویژه پایش سلامت سازه و مهندسی عمران گرایش سازه منتشر کرد.
کتاب آنالیز مودال محیطی و تجربی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل ؛ این کتاب توسط مهندس «علی قاسمی‌خادمی» دانش آموخته مهندسی عمران گرایش سازه دانشگاه محقق اردبیلی و برگزیده جوایز بنیاد ملی نخبگان و مهندس «احسان حافظی‌فر» دانش آموخته مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب دانشگاه شهید بهشتی تالیف گردیده است که پژوهش محور بود، مطالعات ویژه در منابع معتبر داخلی و خارجی و عملیاتی بودن نتایج تحقیق، از ویژگی‌های اصلی آن است.

در کتاب« آنالیز مودال محیطی و تجربی» آمده است تحلیل مودال تجربی، روند شناسایی ویژگی‌های دینامیکی سازه‌ها از جمله مودهای ارتعاشی، با به کار بردن پاسخ دینامیکی آنها به ارتعاشات می‌باشد که یک روش سودمند و دقیق برای ارزیابی آسیب در سازه‌ها است و اساس آزمایش‌های سلامت سنجی غیر مخرب ارتعاشی می‌باشد. استفاده از روش‌های آنالیز مودال تجربی معمول با مشکلات اساسی همراه است. زیرا اغلب سازه‌هایی که در محیط پیرامون ما قرار دارند، تحت بارهای محیطی نظیر باد، امواج صوتی و نویزهای متعدد می‌باشند. بنابراین ماهیت بارهای وارد شده به این سازه‌ها دقیقا مشخص نیست و اندازه‌گیری آن‌ها نیز در اکثر موارد غیرممکن است. به منظور رفع این مشکلات، محققان در سال‌های اخیر به ارائه روش‌های نوین آنالیز مودال، بر مبنای اندازه‌گیری فقط پاسخ پرداخته‌اند. این روش‌ها، آنالیز مودال محیطی نامیده می‌شوند. در این روش‌ها، سازه توسط بارهای محیطی تحریک می‌گردد.

در این کتاب ضمن معرفی آنالیزهای مودال، کاربرد آنالیز مودال عملیاتی و آنالیز مودال تجربی در عیب‌یابی سازه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین استخراج اطلاعات مودال حاصل از توابع پاسخ فرکانسی، از روش‌های یک درجه آزادی (روش برداشت قله، برازش دایره،FRF معکوس) و چند درجه آزادی (چند جمله‌ای کسری گویا) معرفی و مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند. در بررسی‌های عددی نتایج تحلیل نشان می‌دهد که بار ضربه نسبت به رکورد زلزله از عملکرد بهتری در تعیین مودهای ارتعاشی سازه برخوردار است و از طرفی تمامی روش‌های یک درجه آزادی و چند درجه آزادی نتایج قابل قبولی را تعیین پارامترهای مودال ارائه می‌دهند. در مرحله دوم از روش آنالیز مودال محیطی استفاده می‌شود. در این حالت بار محیطی باد و نویز که از روش‌های تجزیه حوزه فرکانسی و زیر فضای تصادفی است، به ترتیب جزو روش‌های حوزه فرکانسی و حوزه زمانی می‌باشند، برای تقریب پارامترهای مودال استفاده می‌شود. نتایج عددی صراحتا نشانگر عملکرد بهتر روش تجزیه حوزه فرکانسی نسبت به روش زیر فضای تصادفی در تعیین خصوصیات ذاتی سامانه است. در انتها با اعمال آسیب فرضی در سازه و استفاده از نتایج روش‌های آنالیز مودال تجربی و محیطی، ابتدا وجود آسیب در سازه با استفاده از تغییرات توابع پاسخ فرکانسی و معیار مک بررسی شده و نهایتا محل آسیب‌سازه‌ای نیز با استفاده از روش تغییر شکل مودی شناسایی می‌گردد.

کتاب«آنالیز مودال محیطی و تجربی»، 158 صفحه‌ای، در 4 فصل تالیف شده‌است و به قیمت 900000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

text to speech icon

کلید واژه ها: کتاب« آنالیز مودال محیطی و تجربی»انتش انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل


نظر شما :