به همت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل:

کارگاه آموزشی تدوین طرح کسب و کار برگزار شد

۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۱ کد : ۵۷۳۹۱ تجاری سازی و اشتغال تاپ خبر
به همت مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل، کارگاه آموزشی« تدوین طرح کسب و کار » با رویکردی به حوزه گیاهان دارویی به مدت ۴ ساعت از طریق سامانه آموزش های مجازی جهاددانشگاهی و با حضور بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان، فناوران، اعضای هیات علمی، تولید کنندگان و علاقمندان این حوزه برگزار شد.
کارگاه آموزشی تدوین طرح کسب و کار برگزار شد

این کارگاه با هدف آشنایی با ساختار،  مفاهیم، نکات مهم و ضرورت تدوین طرح کسب و کار و تمرین تدوین آن در مراکز رشد و موسسات و شرکت ها برگزار گردید.

مدرس دانشگاه و مشاور توسعه کسب و کار در این کارگاه گفت: طرح کسب و کار سندیست که تشریح کننده اهداف کسب وکار و چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف است.

دکتر سمیه صائب نیا  اظهار داشت: کلیه کسب و کارها به منظور آنکه چشم اندازی از آینده طرح کسب و کار خود از ابعاد مختلف داشته باشند و اینکه بتوانند بر اساس اهداف مشخص کسب و کار خود را برنامه ریزی نمایند، نیاز به تدوین طرح کسب و کار دارند چرا که طرح کسب و کار هم می تواند برای یک ایده و یا طرح جدید تدوین گردد و هم قابل تدوین برای کسب و کارهای موجود باشد که قصد توسعه و بهبود کسب و کار خود را دارند.

وی ادامه داد: برای تدوین یک طرح موثر باید با مواردی چون دلایل نیاز به طرح کسب وکار، معرفی و بررسی محصول طرح، بررسی و تحلیل بازار و چکونگی ورود به آن، استراتژی بازاریابی، برنامه عملیاتی کسب وکار، درآمد و بودجه بندی طرح و برنامه ریزی مالی طرح آشنایی کافی داشته باشیم تا در کسب و کار خود به اهداف مشخص دست یابیم.

صائب نیا افزود: صاحبان کسب و کار، گاها بجای صرف وقت بیشتر برای طراحی مدل کسب و کارشان بیشتر وقت خود را برای، تعریف محصول و حواشی آن صرف می کنند تا نشان دهند چگونه برای مشتری خود ارزش آفرینی خواهند کرد، اما به ندرت به این موضوع می پردازند که این ارزش چگونه به کسب و کاری سودآور تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: طراحی مدل کسب و کار این امکان را به صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط و کارآفرینان می‌دهد که با در نظر گرفتن عوامل کلیدی موفقیت، شایستگی‌های محوری برای دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار مورد نظر را معین و مشخص کنند با چه روش و مدلی این شایستگی‌ها را فراهم خواهند کرد. نکته‌ای که باید رعایت شود این است که الزامات موفقیت در کسب و کار باید تا جایی که امکان‌پذیر است محدود به مهم‌ترین الزامات شود و با نگرشی استراتژیک انتخاب شوند نه جزئی نگر.

در این کارگاه شرکت کنندگان به طرح سئوالات خود پرداخته و از مدرس کارگاه پاسخ های مناسبی دریافت نمودند.

text to speech icon

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی تدوین طرح کسب و کار مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل


نظر شما :