در کارگاه سلامت معنوی در طب اسلامی مطرح شد:
سلامت معنوی اسلامی باید پایه اصلی نظام سلامت باشد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، حجتالاسلام دکتر محمدرضا رجبنژاد در کارگاه آموزشی «سلامت معنوی در طب اسلامی» که به همت مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: انسان معنوی، برخوردار از تفکر قابل توجه نسبت به خدا، انسان و خلقت است و از طریق این تفکر و تعقل، میتواند پرده ظواهر را دریده و به حقیقت باطنی دست یابد.
وی با ارائه تعریفی از سلامت معنوی تصریح کرد: بر اساس الگوی سلامت معنوی، سلامت انسان دارای ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی است و برای آن میتوان شاخصهای قابل توجهی را در نظر گرفت که همین شاخصها ایجاب میکند که مبنای نظریهپردازی در حوزه سلامت قرار گیرد.
رجب نژاد ادامه داد: شاخصهای سلامت معنوی، فقط رفتارها و یا احساسات روانشناختی نظیر رضایت باطنی و یا آرامش درونی را شامل نمیشود بلکه همه زندگی انسان معنوی را دربرمیگیرد که میتواند از این طریق جهتگیری الهی پیدا کند.
وی با بیان اینکه در طول چند سال گذشته مفهوم سلامت معنوی وارد ادبیات دانشگاهی و مرتبط با حوزه سلامت گردیده است، گفت: با این وجود باید تلاش بیشتری نمود تا استاد، دانشجو و دانشگاهی را مهیا ساخت که کاملا منطبق بر شاخص های سلامت معنوی رفتار نمایند که همین امر، سعادت جامعه را به دنبال خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در دانشگاه های اسلامی باید منابع اسلامی، استاد اسلامی و دانشجوی اسلامی تعیین کننده باشند، اذعان داشت: با بهره گیری از این فرصت می توان به آن هدف والا، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی دست یافت.
رجب نژاد افزود: یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت، الگوبرداری از نظام های مادی غربی است و این مسئله ضرورت طراحی الگوی اسلامی- ایرانی با بهره گیری مطلوب از سلامت معنوی را بیان میدارد.
وی با بیان اینکه هر حوزهای بر مبنای دریافت خود به سلامت نگاه میکند، خاطرنشان کرد: موضوعات و مولفهها در طب سنتی، طب اسلامی، طب مکمل و پزشکی رایج، یکسان نیست و شاید یک بیماری مهم در طب اسلامی اصلا در پزشکی رایج به عنوان بیماری محسوب نگردد بنابراین لازم به نظر میرسد که تلاش بیشتری برای افزودن بر میزان تشابهات این حوزهها صورت پذیرفته و از افتراقات کاسته شود.
عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در نگاه اسلام ممکن است فردی در ظاهر از سلامت جسمی برخوردار باشد اما بدلیل نداشتن سلامت معنوی و امراض روحی سلامت او سلامت کاملی نباشد و در واقع جسم او نیز از اعتدال مزاجی لازم برای برخورداری از سلامت کامل برخوردار نخواهد بود.
رجب نژاد خاطرنشان کرد: در پزشکی رایج، بیماریها و درمان آن تنها در جسم انسان تعریف می شود و اگر بخواهیم این نگاه را مبنای نظام سلامت قرار دهیم از ابعاد دیگر سلامت غافل میشویم و در نتیجه الگوی ناقصی خواهیم داشت.
وی با یادآوری اینکه سلامت روح و جسم انسان در یکدیگر تاثیرات متقابل دارند، افزود: سلامت روح نسبت به سلامت جسم از اصالت برخوردار است و برای تامین سلامت معنوی باید همه مولفه های موثر در سلامت معنوی به صورت متعادل و هماهنگ رشد یابند به بیان دیگر در نگاه اسلام، سلامت جامع مشتمل بر اطمینان روح، آرامش روان و آسایش جسم است.
در پایان این نشست، شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات و سئوالات خود پرداخته و مدرس کارگاه، تشریح و توضیح بیشتری ارائه نمود.
نظر شما :