به همت جهاد دانشگاهی؛
کارگاه آموزشی بازاریابی تک صفحه ای در اردبیل برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، در این کارگاه که از مجموعه برنامههای شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان اجرا شد، بنیانگذار شتابدهنده جاویدان به بررسی مفاهیم و مقدمات بازاریابی، تبلیغات، پروموشن و اعلان پرداخت.
رامین عبدی گفت: این موضوع برگرفته ازکتاب طرح بازاریابی یک صفحهای(One-page Marketing Plan) نوشته آلن دیب(Allan Dib) است که در سطح بینالمللی از استقبال خوبی برخوردار بوده است.
وی نخستین ویژگی ارزشمند کتاب طرح بازاریابی یک صفحهای را نوشته شدن برای مخاطب عام عنوان و تصریح کرد: ویژگی دیگر کتاب تالیف برای برای کسب و کارهای کوچک است.
بنیانگذار شتابدهنده جاویدان افزود: آلن دیب به خوبی به تفاوت شرکتهای کوچک و بزرگ توجه دارد و به این تفاوت اشاره میکند چرا که توضیح میدهد که تقلید کردن کسب و کارهای کوچک از شرکتهای بزرگ، یک راه مطمئن و سریع برای شکست خوردن است.
عبدی با اشاره به اینکه شرکتهای بزرگ دستور کار متفاوتی دارند، تصریح کرد: اولویتهای بازاریابی شرکتهای بزرگ شامل خشنود کردن هیأت مدیره، آرام کردن سهامداران، اقناع تعصبات مدیران، برآورده کردن انتظارات مشتریان فعلی، کسب جوایز تبلیغات و خلاقیت، جلب حمایت سهامداران و کمیتههای گوناگون و سودآوری است.
وی با اشاره به بحث وابستگی استراتژی به مقیاس ادامه داد: شرکتها بودجه بسیار متفاوتی دارند و در آنها استراتژی همراه با مقیاس تغییر میکند. درک این موضوع بسیار مهم است، به عنوان مثال کسی که در ساخت آسمانخراشها سرمایهگذاری میکند، استراتژی سرمایهگذاری ملکی متفاوتی با یک سرمایهگذار کوچک املاک دارد چرا که استفاده از همان استراتژی در مقیاس کوچک جواب نخواهد داد.
عبدی با بیان اینکه فرایند بازاریابی در این الگو، چیزی شبیه یک قیف فروش است، ادامه داد: طراح فرض کرده شما ایده محصول را داشتهاید و کسب و کار خود را راهاندازی کردهاید و الان، میخواهید به تبلیغ و اطلاعرسانی بپردازید بنابراین به شما پیشنهاد میکند با طراحی یک پیام تبلیغاتی، به سراغ بازار هدف بروید و سعی کنید تعدادی مشتری راغب(لید) ایجاد کنید. سپس به تدریج برای این مشتریان راغب وقت بگذارید و آنها را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در گام بعدی هم سعی کنید آنها را برای مدت بیشتری به عنوان مشتری حفظ کنید.
در ادامه این کارگاه به بررسی و آشنایی با مارکتینگ پلن و اجزای هفت گانه، بررسی اشتباهات رایج بازاریابی و آموزش اجزای بوم تک صفحه ای مارکتینگ به صورت مبسوط پرداخت و به پرسشهای حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخهای لازم ارائه و راهنماییهای مناسب پیشنهاد شد.
نظر شما :